keskiviikko 29. joulukuuta 2010

Nukkekodin mittasuhteet


Minun nukkekotini koostuu viinilaatikoista. 
Yksi laatikko on tuollainen isompi 48 cm x 30 cm


ja sitten on useampia pienempiä laatikoita mitoiltaan noin 30 cm x 24 cm,
syvyydeltään ovat kaikki noin 16 cm.


Mulla on ollut nämä jo vuosikaudet olemassa ja työn alla, ja olen puuhaillut mottonani se, että vanhana mummona mulla on hemmetin hieno nukketalo, joka halutaan museoida jonnekin. Eli ei ole kiirettä pitänyt.

Nyt tajusin, että enhän ole edes mitään virallisia mittasuhteita koskaan ajatellut. Joten nyt on sen aika!

Valmistauduin laskemaan monimutkaisia laskutoimituksia. 
Normaali huonekorkeus? 220 - 260 cm.
Matalamman huoneen korkeus? 24 cm. 
Kas oisko 1:10 tosi kova? Olipas hankala.. ;)


Toi isompi laatikko saa olla tuollainen juhlasali-tyyppinen, kun on kerran 3 m korkealla kattokin.


Juhlasalin laattalattiasta olen aika ylpeä. Vanhan asuntoni terassilaatat olivat aika hajoavaista laatua, irronneita palasia sitten pihtien kanssa väkersin vielä pienempään ja ohuempaan ja sopivampaan muotoon. Muistaakseni työ oli tuskaisen pitkäkestoinen ja erittäin pölyinen. Mutta tulos on ... laattaisa ;)
















4 kommenttia:

  1. Tästä tulee varmasti hieno. Ja hiljaa ne hienot syntyvätkin. Oma harrastukseni alkoi kun lapset olivat pesästä lähteneet. Olin joskus sanonut, että teen sitten nukketalon itselleni iloksi. Pari viikkon nuorimmaisen jälkeen sain mieheltä talopaketin.

    Mittasuhteissa on itseäni auttanut alkuun Suhdelaskuri: Suhdelaskuri http://www.miniaturama.com/imprimables/convertisseur12.php

    tai laajemmin sivulta:
    http://www.miniaturama.com/fr/content/view/73/44/

    Tosin siellä ei taida 1:10 löytyäkään ;) kun tarkemmin katson.


    Mare

    VastaaPoista
  2. Lisäys:
    http://perso.numericable.fr/serge.cormier/miniature/pages_conseils/annexe.html

    olihan siellä.

    Mare

    VastaaPoista
  3. Ooh kaikenlaista sieltä netistä löytyykin!

    Periaatteessahan voisin ajatella asiat suhteessa 1:12, sit vaan olis aika huiman juhlavan korkeita huoneita, mutta mahtuis muuten jutut paremmin, hmm..

    Onko noi sivut jotkut ihan nukketalo-sivut, ei oikein toi ranska niin taivu?

    VastaaPoista
  4. Ei minultakaan ranska kauheasti taivu. Sivuilla on paljon (ehkä) käyttökelpoista materiaalia jota voi vaikka tulostaa oman nukketalonsa iloksi ja työstämiseksi. Rohkeasti vain linkkien taakse tutkimaan ;)

    Mittataulukoita olen enempi käyttänyt tukena kun olen kalusteita yms tehnyt. Minulla ei ainakaan niin ihan prikulleen mikään ole mitään. Mutta pyrkimys sinne päin.

    mare

    VastaaPoista